(Perustuu Lauren Minningin ActiveCampaignen blogissa julkaistuun artikkeliin “ 10 Types of Emails: The Email Campaigns You Should Send Your Customers ”)

Oikein hyödynnettynä sähköposti on markkinoijan paras ystävä. Mutta mistä tiedät, millaisia sähköposteja lähettää kenellekin ja kuinka usein?

Esittelemme tässä kymmenen tehokkainta sähköpostityyppiä, jotka auttavat sinua pitämään viestintäkanavat auki asiakkaidesi kanssa.

” Kymmenen erilaista sähköpostia? Tarvitsenko todella niin monta? ”

Vastaus: kyllä tarvitset.

Erilaiset sähköpostikampanjat vastaavat eri tarpeisiin:

  • Sähköpostilistallasi ei ole vain yhdenlaisia ihmisiä.
  • Kaikki listallasi olevat kontaktit eivät avaa jokaista sähköpostia.
  • Mainossähköpostit ovat täysin erilaisia, kuin liidien hoivaamiseen tarkoitetut sähköpostit tai liiketoiminnalliset sähköpostit tai ilmoitukset tai… Ymmärtänet idean.
  • Sarja tarkoin laadittuja sähköposteja on yksi parhaista myyntitavoista, mutta ne palvelevat täysin eri tarkoitusta kuin uutiskirjeet.
  • Sähköposti on paras tapa tavoittaa jo olemassa olevat asiakkaat – halusit sitten jakaa sisältöä, kertoa erikoistarjouksesta tai esitellä uuden tuotteen.

(Luo tyylikkäitä ja tehokkaita sähköpostikampanjoita ActiveCampaignilla – tutustu tuotteeseen tästä.)

Kymmenen tärkeintä sähköpostityyppiä ovat:

  1. Uutiskirjeet
  2. Erikoistarjoukset
  3. Virstanpylväät
  4. Arvostelupyynnöt
  5. Tervetuloviestit
  6. Kootun sisällön jakaminen
  7. Ilmoitukset uusista tuotteista
  8. Muistutus hylätystä ostoskärrystä
  9. Ilmoitukset edistyksestä
  10. Vahvistussähköpostit

Käymme seuraavaksi lyhyesti läpi jokaisen sähköpostityypin perusideat, jotta pystyt hyödyntämään niitä myös omassa toiminnassasi.

1. Uutiskirjeet

Uutiskirjeen avulla rakennat ja vahvistat asiakkuussuhteita, pidät asiakkaasi ajan tasalla yrityksen tapahtumista ja suurimmista uutisista, vahvistat brändisi mainetta, saat lisää näkyvyyttä sekä voit jakaa viimeisimmän sisältösi – kuten blogipostaukset – asiakkaidesi kanssa.

Uutiskirje tarjoaa pitkäaikaista lisäarvoa, joka on laajempaa kuin pelkkä tuote yksinään.

Uutiskirjeessä voit kertoa erilaisen sisällön kautta, mihin ongelmiin tuotteesi vastaa, miten sitä käytetään ja miten muut ovat hyötyneet siitä. Hyvä uutiskirje tarjoaa heti alussa lisäarvoa ja vasta lopusta löytyy kutsu toimintaan, jonka kautta lukijat voivat saada kyseisen tuotteen ja kaikki sen tuomat hyödyt osaksi omaa elämäänsä.

2. Erikoistarjoukset

Tarjoussähköpostit sisältävät alennuksia, kuponkeja tai muunlaisia erikoistarjouksia VIP-asiakkaille kiitoksena asiakkuudesta.

Keskity korostamaan yksinoikeutta tarjoukseen, ei pelkkää hinnan alennusta.

Ajatus siitä, että juuri minä olen yksi niistä harvoista, joilla on mahdollisuus saada tämä tuote tähän hintaan vain rajoitetun ajan lisää kiinnostustani tuotetta kohtaan. Se myös luo ajatuksen siitä, että tämän täytyy olla hankkimisen arvoinen, koska sen saatavuus on näin rajattua.

Vinkki: vastustamattomalla otsikolla varmistat, että vastaanottajat avaavat tarjouksen ja tarttuvat siihen – ensisijainen tarkoitus on kuitenkin myydä, ei vain mainostaa.

3. Virstanpylväät

Voitokkaasta suorituksesta tai merkittävän virstanpylvään saavuttamisesta kertovat sähköpostit auttavat lukijoita tuntemaan itsensä erityisiksi – haluathan jakaa menestyksesi juuri heidän kanssaan.

Näytä, mitä olet saavuttanut ja mistä olet kiitollinen, älä vain kerro.

Kuka tahansa voi vain kiittää asiakkaitaan, mutta vielä tehokkaampaa on viedä lukija matkalle: näytä asiakkaallesi, miten juuri hänen tilauksensa on hyödyttänyt sekä häntä että sinua. Numerot toimivat aina, sillä ne todistavat konkreettisesti, mitä on saavutettu. Asiakas on käyttänyt aikaa brändiisi, sinä olet huomannut sen ja juuri lukijan kaltaisten ihmisten ansiosta yrityksesi pystyy kukoistamaan.

4. Arvostelupyyntö

Yhä useammat lukevat käyttäjäarvosteluja ostopäätöstä tehdessään – ja yhä useampi myös luottaa niihin.

Brändisi tarvitsee käyttäjäarvosteluja herättääkseen luottamusta ja houkutellakseen asiakkaita.

Kun asiakkaasi on ostanut tuotteesi, lähetä hänelle jonkin ajan päästä pyyntö arvostella se.

Arvostelun pyytäminen on myös paras tapa tutustua asiakkaisiin. Mitä paremmin tunnet heidät, sitä paremmin tiedät, minkälaisia sähköposteja heille kannattaa lähettää.

Hyvä arvostelu herättää luottamusta, kertoo asiakkaan kipupisteistä sekä siitä, mitä tuote- tai palvelutarpeita asiakkaalla vielä on.

5. Tervetuloviestit

Tervetuloviestit ovat sähköpostien rahasampo – ne tuottavat jopa enemmän kuin erikoistarjoukset. Tervetuloviestien avausprosentti on kaikista suurin, koska sillä hetkellä myös asiakkaan kiinnostus on suurimmillaan – onhan hän juuri liittynyt sähköpostilistallesi. Viestin sisältöön on siis syytä panostaa vielä tavallistakin enemmän.

Kaikki tarvitsevat tervetuloviestejä. Piste. Tämä ei ole väittely.

Varmista, että viestin rakenne on virheetön aina sisällöstä toimintakehotukseen. Pitkät kiitosviestit tässä yhteydessä ovat turhia – tarjoa sen sijaan heti selkeää ja arvokasta tietoa. Kerro, mitä voit tehdä lukijan hyväksi ja miten hän saa sen hyödyn.

6. Kootun sisällön jakaminen

Tämä sähköposti keskittyy olennaisen ja korkealaatuisen tiedon jakamiseen. Usein se sisältää kokoelman tiettyyn aiheeseen keskittyvää sisältöä, esimerkiksi ” uutisia ja artikkeleja, joista saattaisit olla kiinnostunut ”.

Ota huomioon nämä asiat kerätessäsi materiaalia viestiin ja valitessasi aihetta:

  • Onko tämä ongelma, johon yleisöni kaipaa ratkaisua?
  • Onko tässä tarpeeksi tietoa tukemaan pidemmälle vietyä keskustelua ja analyysiä?
  • Luotanko tähän tietoon ja sen lähteeseen?
  • Vahvistaako tähän sisältöön keskittyminen brändiäni?
  • Pystynkö tarjoamaan aiheeseen uniikin näkökulman, joka kaipaa tarkastelua?

Jos vastaus näihin kysymyksiin on ”kyllä”, olet oikealla tiellä.

Vinkkejä toimivaan sisältöön:

  • Kerää alan vaikuttajilta tietoa aiheesta.
  • Kokoa ja tarjoa ” viikon parhaat artikkelit ” alaltasi.
  • Kerää kokoelma omista parhaista sisällöistäsi aiheeseen liittyen.

7. Ilmoitukset uusista tuotteista

Kun valmistetelet uuden tuotteen julkaisua, sähköpostilistasi tulisi tietää siitä ensimmäisenä. Aloita lähettämällä heille ilmoitus uudesta tuotteesta.

Jo olemassa olevat asiakkaasi ostavat todennäköisemmin myös uuden tuotteesi. Täysin uusien asiakkaiden houkutteleminen on aina hankalampaa kuin vanhojen aktivoiminen.

Kun lisäät viestiin vielä käyttäjäkokemukseen perustuvan artikkelin, joka esittelee uuden tuotteesi tuomat hyödyt, rohkaiset tehokkaasti muitakin kokeilemaan sitä.

8. Muistutus hylätystä ostoskärrystä

Lisäsikö asiakas tuotteita ostoskärrynsä, mutta lähti sivuiltasi ostamatta niitä?

Lähetä hänelle viesti muistuttaaksesi vielä kärryssä odottavista tuotteista. Asiakkaalla oli jokin selkeä syy lisätä kyseiset tuotteet kärryyn. Muistutus tuotteista muistuttaa häntä myös tästä alkuperäisestä syystä, joten lähettämäsi viesti voi hyvinkin kannustaa häntä viemään ostotapahtuman loppuun.

Entä jos hän epäröi yhä?

Älä lähetä pelkkää muistutusta, vaan kerro myös, mitä hyötyä tuotteiden ostaminen toisi ja vastaa usein esitettyihin kysymyksiin jo valmiiksi.

Näin tarjoat kahden vaiheilla olevalle asiakkaalle lisää syitä ostaa tuotteet ja hälvennät hänen epäilyjään.

9. Ilmoitukset edistymisestä

Miksi saamme koulussa menestyksestämme kertovia todistuksia tai säännöllistä palautetta töissä?

Koska edistyksen näkeminen motivoi meitä toimimaan.

Nähdessämme, että teoillamme on ollut vaikutusta, haluamme tehdä entistä enemmän. Kun ohjaat asiakkaitasi eteenpäin myyntiputkessa, on tärkeää muistuttaa myös heitä siitä, miten he hyötyvät tästä.

Säännöllinen ilmoitus edistymisestä on yksi keino kertoa se heille – esimerkiksi miten aktiivisesti tuotetta on käytetty kuukauden aikana, ja mitä positiivisia vaikutuksia sillä on ollut asiakkaalle. Tarjoa myös käyttökelpoisia resursseja edistyksen tukemiseksi.

10. Vahvistussähköposti

Vahvistussähköposti on liiketoiminnallinen viesti, jonka asiakkaasi saavat todistuksena suoritetusta aktiviteetista. Useimmiten tämä tarkoittaa, että asiakas:

  • on liittynyt sähköpostilistalle
  • on ostanut jotain ja saa nyt vahvistuksen ostotapahtumasta
  • saa vahvistuksen ostamansa tuotteen toimituksesta

Vahvistussähköpostien avausprosentti on suuri, joten se on loistava tilaisuus erottua edukseen.

Varmista, että kaikki oleellinen tieto löytyy viestistä helposti: maksun tarkastelu, asiakastuki, yksityiskohdat, sekä mitä asiakas voi odottaa tulevaisuudessa.

Viestin ei tarvitse olla vain tylsä ilmoitus, vaan se voi sisältää myös mielenkiintoista ja lisäarvoa tuovaa sisältöä. Vahvistuksen saavat henkilöt ovat yleensä olemassa olevia asiakkaitasi, joten tiedät jo, mitä he haluavat – tarjoa sitä heille!

Vielä pari vinkkiä…

+ Segmentoi eli luo erilaisia sähköpostilistoja. Kaikki asiakkaasi eivät tarvitse – eivätkä halua – joka ikistä lähettämääsi sähköpostia. Uusi asiakas ja pitkäaikainen asiakas kaipaavat eri asioita.

Perusidea on tämä: segmentointi kannattaa, kun yleisösi koostuu lukuisista ihmisryhmistä, joita kiinnostavat eri asiat.

Segmentoinnista on apua erityisesti silloin, kun tarjoat useita erilaisia tuotteita erilaisille kohderyhmille, kun tarjoamasi tuotteet vastaavat eri tarpeisiin asiakaskuntasi sisällä, tai kun yksi tarjoamasi tuote palvelee useita erilaisia kohderyhmiä.

+ Kuinka usein sähköposteja pitäisi – tai ei pitäisi – lähettää?

Vastaus: lähetystiheys ei ole tärkein asia, vaan viestien sisältö.

Asiakkaasi saavat paljon sähköpostia, joten he haluavat vain aidosti hyödyllisiä viestejä. Mieti huolellisesti, mitä tarkoitusta lähettämäsi sähköpostit palvelevat – muuten saat pian huomata, kuinka sähköpostilistaltasi poistuu koko ajan enemmän ja enemmän tilaajia.

  • Mikä on tärkeintä asiakkaillesi?
  • Mikä on tärkeintä yrityksellesi?

Oikeanlainen sisältö löytyy näiden kahden kysymyksen tasapainottamisesta.

Lähetä vain sähköposteja, joita asiakkaasi haluavat.

Lue seuraavaksi: ” 28 tehokasta markkinoinnin iskusanaa, joilla voitat lukijoiden huomion ja konvertoit heistä liidejä

Kiinnostuitko SaaS inventaariosta?