Kuinka varmistat, että tuottamasi sisältö vangitsee lukijoiden huomion? Entä kuinka teet passiivisista lukijoista aktiivisia toimijoita ja konvertoit heistä liidejä? Oikeat sanavalinnat – iskusanat –ovat avain menestykseen. Tässä artikkelissa esittelemme 28 hyödyllistä markkinoinnin iskusanaa, joiden avulla luot tehokasta sisältöä tavoitteidesi saavuttamiseksi.
(Perustuu Rachel Burnsin kirjoittamaan ja ActiveCampaignin blogissa julkaistuun artikkeliin ”28 Powerful Trigger Words to Boost Your Content and Convert More Readers”.)
Iskusana, aktivointisana, positiivinen triggerisana… Rakkaalla lapsella on monta nimeä, eikä mikään niistä ole yksiselitteinen. Ajatus kuitenkin pysyy samana: kyseessä on sanavalinta, joka ajaa ihmisiä toimimaan.
Markkinoinnissa iskusanat ovat siis tiettyjä sanoja, jotka saavat lukijat toimimaan halutulla tavalla, esimerkiksi:
- ostamaan
- liittymään sähköpostilistalle
- perustamaan oman tilin rekisteröitymällä sivuille
- lataamaan sisältöä
Oikeat iskusanat kannustavat yleisöä vuorovaikutukseen sekä aiheuttavat tunneperäisen reaktion. Ne iskevät suoraan tunteisiin myönteisellä tavalla.
(Markkinoinnissa pyritään herättämään nimenomaan positiivisia ja aktivoivia tunteita, joten termiä ”triggerisana” ei pidä tässä yhteydessä sekoittaa psykologisiin triggereihin, jotka saattavat laukaista henkilössä voimakkaan traumaperäisen reaktion.)
28 tehokasta markkinoinnin iskusanaa – ja miksi ne toimivat
Käytä näitä sanavalintoja sisällössäsi, jotta se välittää viestisi voimakkaammin ja saa yleisösi toimimaan aktiivisesti.
- Tehokas/tehostaa
Kaikki haluavat olla tehokkaita, etenkin jos kyse on myynnistä ja mittareista. Ajatus tehokkuudesta sisältää positiivisen mielleyhtymän karismaan, energiaan ja itsevarmuuteen.
- Salaisuus
Loistava tapa herättää prospektien huomio ja mielenkiinto: vihjaa, että tiedät jotain, mitä he eivät tiedä.
- Rajoitettu (erä)
Vain pieni saatavilla oleva määrä saa lähes jokaisen asian vaikuttamaan normaalia arvokkaammalta ja rohkaisee lukijaa toimimaan juuri sillä hetkellä – tai ottamaan riskin, että myöhemmin tuotetta ei enää ole saatavilla.
- Uusi
Kaikki etsivät aina uutta ykkösjuttua, the next best thing: uusia strategioita, uusia työkaluja, uusia ohjelmistoja jne. Käyttämällä sanaa ”uusi” näytät lukijoille, että sinulla on viimeisintä (ja parasta) tietoa aiheesta.
- Ilmainen
Kaikki rakastavat ilmaisia asioita. Professori Dan Arielyn mukaan sana ilmainen ”antaa meille sellaisen emotionaalisen latauksen, että miellämme tarjotun asian heti huomattavasti arvokkaammaksi, kuin mitä se todellisuudessa on”. Tämä sana voi auttaa sinua vetoamaan moniin erilaisiin yleisöihin yhdellä kertaa.
[Haluatko kasvattaa liiketoimintaasi ja rakentaa kestäviä asiakassuhteita? Tutustu ActiveCampaigniin, joka on tehokas työkalu markkinoinnin automatisointiin – sen voi myös integroida helposti Pipedriveen!]
- Todistetusti
Tarjotessasi uutta ideaa, strategiaa, tekniikkaa tai ratkaisua sinun täytyy todistaa, miksi se toimii. ”Todistetusti” herättää luottamusta yleisössäsi – kunhan pidät huolen siitä, että pystyt todistamaan väitteesi.
- Enemmän
Kuka ei haluaisi enemmän rahaa, enemmän aikaa tai enemmän myyntiä? Sanalla ”enemmän” on positiivinen sivumerkitys, joka voi ajaa päätöksentekoa.
- Helppo
Yleisösi haluaa ratkaisun ongelmaan joutumatta näkemään yletöntä määrää vaivaa sen eteen. ”Helppo” kumoaa mahdollisen vastalauseen – ”tämä on liian vaikeaa” – ennen kuin lukija ehtii edes ajatella sitä. Tämä voi olla erityisen tehokasta kirjoitettaessa yleisölle, joilla on vain rajallinen määrä aikaa ja resursseja, kuten pk-yrittäjille.
- Kuvitella
Koeta päästä lukijan pään sisään luomaan positiivinen mielikuva. Jos he eivät pysty kuvittelemaan käyttävänsä tuotettasi tai noudattamaan neuvoasi, he eivät osta.
- Löytää
Toinen tapa kertoa asiakkaillesi, että tiedät jotain, mitä he eivät. Samalla voimaannutat heidät ottamaan selville – ja löytämään – mitä se jokin on.
- Lopettaa
Yksinkertainen sana, joka voi laukaista voimakkaan reaktion. Mitä asiakkaiden kipukohtaa voit helpottaa ratkaisullasi?
- Tänään
Luo kiireellisyyden vaikutelman rohkaisemalla lukijoita toimimaan niin pian kuin mahdollista. Lähetä viesti, että mikäli he eivät toimi tänään, he jäävät paitsi jostain erityisestä.
- Kuinka
Tämän sanan avulla lukija ymmärtää, että sinulla on vastaus kysymykseen, joka valvottaa heitä öisin. Esim. ”kuinka teet asian X” tai ”kuinka X teki asian Y” ovat voimakkaita koukkuja, jotka saavat ihmiset haluamaan lisää tietoa.
- Nyt
Toinen sana, joka korostaa kiireellisyyttä – ja saavutettavuutta. Sinulla on jotain arvokasta, minkä prospektit voivat saada juuri nyt, mikäli he klikkaavat linkkiä, rekisteröityvät sivustolle/palveluun, ostavat jotain tai tilaavat uutiskirjeen.
- Voittaminen / voittaa
Monia meistä ajaa eteenpäin kilpailuvietti ja halu menestyä. Kerro lukijoillesi, että pystyt auttamaan heitä voittamaan kilpailijansa.
- Haluta
”Haluta” jotain on paljon inspiroivampaa (ja hauskempaa) kuin ”tarvita” jotain. Näytä lukijoillesi, että ymmärrät heidän tavoitteensa ja voit auttaa heitä saavuttamaan ne.
- Korjata
Sinulla on ratkaisu lukijasi ongelmaan – ja esim. ”X korjaa asian Y” kertoo sen hänelle.
- Ikuinen
Latautunut termi, joka sisältää vakavan lupauksen. Käytä sitä säästäen kertoaksesi lukijoillesi, että tarjoamasi ratkaisu tarjoaa pitkäkestoista arvoa.
- Säästää
Lähes kaikki pyrkivät säästämään rahaa, aikaa tai molempia. Tämä voi osoittautua erittäin tehokkaaksi, kun yleisösi aika on rajallinen resurssi (pk-yrittäjät, vanhemmat, opiskelijat jne.).
- Avata (päästä johonkin; avata lukitus)
Esim. ”avaa pääsy ennakkomyyntiin” tai ”avaa henkilökohtainen etusi”. Tämäkin ilmaisu vihjaa eksklusiivisuudesta ja salamyhkäisyydestä. Sinulla on jotain arvokasta, johon vain harvat ja valitut pääsevät käsiksi.
- Tarvita
”Tarvita” on vahvempi kuin ”haluta” ja viittaa johonkin sellaiseen, joka on ehdottomasti saatava. Tämä sana on luonnostaan kiireellisyyttä herättävä ja vetoaa prospekteissasi johonkin syvempään tunteeseen.
- Konvertoida
Jokainen haluaa konvertoida prospekteja asiakkaiksi. Mikäli kirjoitat B2B-yleisölle, tämä on yleinen tavoite, johon lukijasi voivat samaistua.
- Sinä
Miksi sinun pitäisi käyttää sanaa ”sinä” kirjoituksissasi? Kun puhuttelet lukijaa suoraan, se tekee hänestä osan tarinaa ja luo voimakkaamman kahdenvälisen keskustelun.
- Se (”the”)
Oikeassa kontekstissa englannin kielen määräävä artikkeli ”the” kääntyy suomeksi ”se”. Ajatuksena on, että ”the” tuotteesi ei ole vain yksi ratkaisu muiden joukossa, vaan se on ainoa ratkaisu. ”This is THE product for you sales team.” à”Tämä on se tuote, jonka myyntitiimisi tarvitsee.” (Ei: ”Tämän tuotteen myyntitiimisi tarvitsee.”)
- Kukistaa
Tämä sana tekee lukijastasi sankarin, joka pystyy saavuttamaan mitä tahansa. Anna heille tarvittavat työkalut esteiden kukistamiseen ja tavoitteisiinsa pääsemiseen.
- Upea / loistava / ällistyttävä
Tämän tyyliset sanat ovat voimakkaita, mutta aivan liian usein käytettyjä – käytä niitä harvoin ja harkiten. Tämä toimii, kun esittelet hyödyllistä sisältöä, jonka tiedät varmasti yllättävän ja ilahduttavan lukijoitasi.
- Kyllä
Tärkeä positiivisuuden ilmaisu. Ajattele ”kyllä me pystymme” tai ”kyllä sinä voit saavuttaa unelmasi”. Näin prospektisi tietävät, että olet heidän puolellaan.
- Väsynyt
Oletko väsynyt lukemaan listoja markkinoinnin iskusanoista? Sanan ”väsynyt” käyttäminen osoittaa empatiaa prospektiesi kokemia vaikeuksia kohtaan – ja lupaa apua.
Haluatko löytää lisää hyviä vinkkejä markkinoinnin tehostamiseen? Tai tietää, kuinka kriisiviestintä toimii? Lue nyt myös kolmiosainen artikkelisarjamme yrityksen markkinointiviestinnästä, niin saat vastaukset.