Työpaikkojen menetys on yleisin tekoälyyn liittyvä huolenaihe. Osa alan asiantuntijoista uskoo, että erityisesti myynnin tekoäly voisi korvata nykyisen työvoiman. Toiset taas ovat sitä mieltä, että tekoälystä tulee vain yksi työkalu lisää, jolla työstä tehdään helpompaa. Tästä seuraa aiheellinen kysymys: miten hyödyntää tekoälybotteja myynnissä?
Tässä kaksiosaisessa artikkelisarjassa perehdytään tekoälyn ja chatbottien rooliin myynnissä: miksi ne aiheuttavat pelkoa, mitä etuja niillä voidaan saavuttaa, ja koska niitä kannattaa ja ei kannata käyttää.
Perustuu Pipedriven artikkeliin ”Sales AI: How to Use a Mix of Bots and Humans in Your Sales Process”.
Tekoälyltä vastaukset kaikkiin kysymyksiin?
Viime vuonna YK:n järjestämässä workshopissa Kathmandussa otettiin kantaa kysymykseen ihmisten korvaamisesta tekoälyllä työelämässä. Tekoälyalan uskottiin väistämättä kasvavan, mutta ihmisten sopeutumiskykyä teollisten vallankumousten aikoina ei pitäisi aliarvioida.
Uusia työpaikkoja syntyy, ja tekoäly voi ottaa hoitaakseen vaarallisia ja jatkuvaa toistoa vaativia töitä vapauttaen ihmiset tekemään miellyttävämpiä asioita.
Tässä vaiheessa ajattelet luultavasti, että eihän tuossa ajatuksessa ole mitään uutta ja mullistavaa. Saatat kuitenkin muuttaa mieltäsi kuultuasi, että havainnon esitti Sophia, maailman ensimmäinen humanoidirobotti.
Vaikka ymmärrämme myynnin automaation potentiaaliset hyvät puolet, pelkäämme luonnostaan muutosta sekä sen mahdollisia vaikutuksia työpaikkoihin.
Maksaako tuo pelko sinulle aikaa ja myyntejä?
[Lue myös Forbesin arvio tekoälyn tulevaisuudesta myynnissä.]
Harkitse tekoälybottien käyttämistä myyntiprosessissasi
Geoffrey Keating, Intercomin senior editor puhuu vahvasti bottien puolesta. Ihmisten korvaamisen sijaan bottien avulla oikeat ihmiset astuvat kuvaan oikealla hetkellä parhaan mahdollisen ostokokemuksen tarjoamiseksi. Chatbotit automatisoivat ensikohtaamisen kysymysten ja vastausten perusteella auttaen näin myyjää arvioimaan liidin arvon ja pitämään konversion käynnissä.
”Bottien tavoite myynnissä ei ole poistaa ihmisiä myyntiprosessista, vaan tuoda prosessiin oikeat ihmiset oikealla hetkellä, jotta he voivat tarjota parhaan mahdollisen kokemuksen.” (Geoffrey Keating)
Esimerkiksi Pipedriven LeadBooster on chatbotti, joka kutsuu verkkovierailijat vuorovaikutukseen ja arvioi näin liidien arvon. Se on täysin räätälöitävissä jokaisen yrityksen tarpeisiin: valitse sille nimi ja brändiisi sopiva väri, sekä muokkaa kysymykset niin, että ne sopivat yrityksesi viestinnän sävyyn ja ohjaavat liidit haluamallesi tielle ja oikeille vastuuhenkilöille.
[Lue lisää Pipedriven Leadboosterista.]
Tekoälyyn kannattaakin suhtautua luotettavana apurina, eikä työt varastavana androidina. Myynnin botit ovat työkaluja, jotka on suunniteltu auttamaan myynnin tiimiä toimimaan tehokkaammin sekä olla osana kasvattamassa yrityksen arvoa.
Lisäksi ne tarjoavat lyömättömiä etuja kiireisille myynnin ammattilaisille, joiden aika on kortilla.
Keating jatkaakin bottien etujen esittelyä: bottien hoitaessa pitkävetiset rutiinitehtävät, myyjät voivat omistaa aikansa ihmiskosketusta vaativiin tehtäviin, kuten vastaamaan monimutkaisiin tuotekysymyksiin sekä rakentamaan kestäviä asiakkuussuhteita.
Miksi automaatio huolestuttaa ammattilaisia?
Keatingin mukaan tunnetuista eduista huolimatta monet suhtautuvat huolestuneesti tekoälyn tuoman automaation ottamiseen osaksi työtään. Muutos on pelottavaa – vanhojen prosessien korvaaminen uudella systeemillä – reaaliaikaisella keskustelulla prospektien kanssa – on radikaali muutos toimintatavoissa.
Tähän haasteeseen voi vastata ottamalla käyttöön chatbotteja ja toteuttaa myyntiprosessin automaatio vaiheittain. Näin sinä ja tiimisi totutte uuteen työskentelytapaan, ettekä muserru ylikuormittavan muutoksen iskiessä yhtäkkiä.
Chatbotit ovat kuitenkin joustavia sekä räätälöitävissä toimimaan osana yrityksenne työkulttuuria.
Varpaat voi ensin kastaa veteen ottamalla käyttöön yksinkertaisia automatisoituja viestejä verkkovierailijoille. Seuratkaa, miten ne toimivat. Mikäli ne ovat menestys, lisätkää viesteihin dataa liidien arvottamiseksi tai lisätoimintoja, kuten ”varaa tapaaminen”.
Innostavinta kaiken tämän teknologian keskellä on, että sen käyttöönotto varhaisessa vaiheessa tarjoaa juuri teidän yrityksellenne mahdollisuuden ratkaisevaan kilpailuetuun.
Lue seuraava osa: Myynnin tekoäly 2: botit osana myyntiä – miten, milloin ja milloin ei?
SaaShop on Suomen virallinen Pipedrive Elite -kumppani
Saat kauttamme Pipedrive CRM-järjestelmän lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen – tietenkin suomeksi. Tarjoamme myös Pipedriveen integroitavia liitännäisiä. Saat kaikki palvelut yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä myyntitiimiimme!