Mikko Wartiovaara, Inderes Oyj:n CFO, oli vieraana SaaShop Podcastissä. Hänellä on vuosien kokemus CFO:n roolista, joista viimeisimmät neljä vuotta Inderes Oyj:ssä.
Inderesin ydinajatuksena on demokratisoida pohjoismainen sijoittajatieto yhdistämällä sijoittajat ja pörssiyhtiöt. Tätä tukeva keskeinen trendi on pääomamarkkinoiden läpinäkyvyyden ja avoimuuden lisääntyminen sijoittajien vaatimuksesta. Inderesin sijoittajia ja pörssiyhtiöitä palvelevat tuotteet rakentuvat yhtiön kehittämän Inderes-alustan ympärille. Kasvava määrä alustaan liittyviä pörssiyhtiöitä mahdollistaa parempien palveluiden tarjoamisen sijoittajille ja yhtöllä onkin jo yli 400 pörssiyhtiötä asiakkaana sekä yli 70 000 aktiivista yhteisöjäsentä, joilla on vahva kiinnostus osakesijoittamiseen.
Inderes on listattu Nasdaq First Northiin ja se toimii Suomessa ja Ruotsissa.
Voit lukea artikkelin tai kuunnella koko haastattelun:
Ohjelmistojen keskittäminen toi läpinäkyvyyttä ohjelmistojen kustannuksiin
Inderes Oyj on ollut ohjelmistojen keskittämisen asiakkaana SaaShopilla jo vuoden päivät. Wartiovaara kertoi haastattelussa, että talousjohtajien on haastavaa saada kokonaiskuvaa IT-kustannuksista, varsinkin yrityksen kasvettua pienestä organisaatiosta suureksi. Suurimmat haasteet oli, että vuosien varrella työntekijät ovat tilanneet erilaisia ohjelmistoja omille ja yrityksen luottokorteille.
Nyt ohjelmistojen keskittämisen ansiosta yritys on saanut uudelleen läpinäkyvyyttä ohjelmistojen kustannuksiin. Keskittämällä kaikki ohjelmistot yhdelle verkkolaskulle Inderes on saanut saanut todellisen käsityksen siitä, kuinka paljon he todella maksavat kaikista ohjelmistoistaan.
SaaShopin keskittämisen palvelu tarjoaa yrityksille tehokkaan ratkaisun hallita ohjelmistoihin liittyviä kustannuksia ja parantaa taloushallinnon läpinäkyvyyttä. Ennen keskittämistä työntekijöiden oli hankalaa seurata eri luottokorteista tehdyistä ohjelmisto-ostoista aiheutuvia kuluja, mikä loi haasteita myös taloushallinnolle tiedonkeruun ja kustannusten seurannan osalta.
Wartiovaara korostaa ohjelmistojen keskittämisen tuomaa parannusta kustannusten näkyvyyteen. Aiemmin kustannukset saattoivat hävitä “Muihin kuluihin”, ja nyt yritys saa tarkan käsityksen ohjelmistoihin käytetyistä varoista. Lisäksi Wartiovaara korosti, mikäli todella haluaa ymmärtää koko yrityksen SaaS-kokonaisuuden, on tiedonsaanti helpompaa. Lisäksi verkkolasku helpottaa taloushallintoa, kun enää ei tarvitse keräillä tietoa; kaikki on “Access to the information”.
Ongelmanratkaisu-asenne ja projektin helppous jäi mieleen
Wartiovaaran mukaan SaaShop lähti liikkeelle vahvalla ongelmanratkaisu -asenteella alusta alkaen. Alun haasteiden joukossa oli Inderesin tarve etsiä ja koota kaikki ohjelmistotiedot sekä esimerkiksi seurata ohjelmistojen uusiutumispäiviä niiden siirtoa varten SaaShopille.
SaaShopin ohjelmistojen keskittäminen sujui Inderesin osalta nopeasti ja vaivattomasti. Wartiovaara ei epäröisi lähteä vastaavaan projektiin uudelleen, sillä se oli nopea ja vaivaton prosessi, joka ei vaatinut Inderesiltä suuria ponnisteluja. Ohjelmistojen keskittäminen erosi selvästi monista muista IT-projekteista, sillä se ei ollut raskas monien IT-projektien tavoin.
SaaShopin toimitusjohtaja Kaj Seeste kysyi lopuksi Mikko Wartiovaaralta myös hänen lempijoukkuettaan, ja vastaus tuli nopeasti ja varmasti: HIFK.