Robin Pulkkinen, Revenio Groupin talousjohtaja, osallistui SaaShop Podcastiin alkuvuodesta 2024. Hänellä on yli yhdeksän vuoden kokemus talousjohtajana Reveniolla, osa siitä hän on työskennellyt Silicon Valleyssa sijaitsevissa teknologiayrityksissä.
Revenio on merkittävä toimija maailmanlaajuisilla silmänterveyslaitteiden markkinoilla. Heidän tuotteisiinsa kuuluvat laitteet silmänpaineen mittaamiseen, verkkokalvon kuvien ottamiseen ja näkökentän arviointiin. Revenio Group toimii kaikkialla maailmassa.
Voit katsoa podcastin tai lukea tämän artikkelin selvittääksesi, mitä hyötyjä Revenio Group sai:
Ohjelmistohaasteet Reveniolla
Ennen kaikkien ohjelmistojen keskittämistä suurin ongelma oli se, että yrityksen luottokorttien alla oli monia ohjelmistotilauksia, ja jokainen luottokortti oli työntekijän henkilökohtaisella nimellä. Kun työntekijä vaihtoi työpaikkaa, oli haaste pitää tilaukset voimassa.
Toinen ongelma henkilökohtaisten luottokorttien kanssa oli luottorajat: jos se oli liian alhainen, tilaukset ei menneet yllättäen läpi. Toisaalta korkea luottoraja on aina taloudellinen riski.
“Nyt olemme yhdistäneet kaiken (ohjelmistot) teidän kanssanne. Kaikki kuitit on kerätty ja kaikki yksityiskohdat ostoksista sekä laskujen määrä ovat nyt hallinnassa. Käsityön määrä: nyt vain yksi lasku sadan sijasta.”
Esimerkiksi Adobe korosti artikkelissaan yhden laskun käsittelyn maksavan 15–40 dollaria. Kun laskut on vähennetty sadasta yhteen, ohjelmistojen yhdistäminen ja säästöt ovat merkittäviä.
“E-laskutus Suomessa ja Pohjoismaissa on helpottanut laskutusprosessia huomattavasti. Suomessa emme enää näe paperilaskuja.”
Aiemmin kirjanpidolla oli haasteita saada kaikki laskut ja kuitit henkilöstöltä, mutta nyt tämä on haaste on ratkaistu. Revenio on kehittänyt järjestelmiään, ja nyt IT-osasto hallitsee nyt kaikkia ohjelmistojen ylläpitäjä- ja pääkäyttäjätilejä. Näin salasanat eivät ole enää työntekijöiden takana, ja ohjelmistojen hallinta on ajantasaisempaa, sillä kaikki tilaustiedot ovat keskitetysti hallinnassa IT-osastolla.
Ohjelmistojen keskittämisen hyödyt ja suositukset
Pulkkinen neuvoo yrityksiä, joilla on paljon ohjelmistoja käytössä, keskittämään, sillä yhden laskun avulla yritys tehostaa toimintojaan ja vähentää päänsärkyä. Hän listasi monia keskittämisen hyötyjä yritykselle:
- Käyttöoikeuksien hallinnan virtaviivaistaminen
- Vähemmän laskuja konsolidoinnin ansiosta
- Palvelujen jatkuvuus ilman käyttökatkoksia
- Laskujen käsittelykustannusten vähentyminen
- Hyväksyntäprosessien virtaviivaistaminen
- Kokonaiskustannusten aleneminen
Yhteistyö ja viestintä SaaShopin kanssa
Pulkkinen ylistää SaaShopin saumatonta viestintää ja asiakaskeskeistä lähestymistapaa.
Hän huomauttaa, että viestintä SaaShopin kanssa on aina sujunut mutkattomasti, ja SaaShopin työntekijöiden kanssa on ollut helppoa työskennellä. SaaShop toimii läheisessä yhteistyössä asiakkaidensa kanssa ja haluaa aina kuulla, mitä asiakas todella tarvitsee. Asiakaskeskeisyys on yksi SaaShopin arvoista:
Asiakkaamme ovat kaiken toimintamme keskiössä. Tavoitteenamme on tarjota heille mahdollisimman hyvä kokemus ja ylittää heidän odotuksensa.
Hän kertoo, että Reveniolla ei ole ollut valituksia ohjelmistojen keskittmisestä SaaShopin haltuun.
Podcastin päättyessä Pulkkinen jakaa intohimonsa jääkiekkoa kohtaan ja ihailunsa Toronto Maple Leafsiin, legendaarisen NHL-joukkueen, jolla on 13 Stanley Cupin voittoa.