Tässä Tiimi tutuksi- sarjassa esittelemme SaaShopin tiimin jäseniä.

SaaShopin Markkinoinnin koordinaattori Mirja Nieminen on alanvaihtaja sosiaalialalta. Alunperin Mirja hyppäsi taloon Customer Success -tiimiin auttamaan myyjiä Pipedrive CRM:n käyttöönotoissa alkuvuodesta 2022. Pipedriveen, Click2Contractiin, Zapieriin ja moniin muihin ohjelmistoihin perehtyminen oli mielenkiintoista ja antoisaa, vaikkakin myös oma iso urakkansa tradenomi AMK-opintojen ohella.

Mirjan mukaan sosiaalialalta tullut pitkä työkokemus on hyödyksi myös uudella alalla:

“Ihminen kohdataan ihmisenä ja heidän haasteita kuunnellaan, oli kyseessä sitten myyntiputken luominen yritysasiakkaiden myyntiprosessin mukaan tai sosiaalialan asiakkaan kuuntelu heidän vaikeassa elämäntilanteessa.”

Aktiivinen kuuntelu onkin tärkeä osa myös nykyistä työtä, jotta asiakkaan toiveet onnistuneesti tulee kuulluksi ja toteutetuksi.

Alanvaihtoa myös talon sisällä

Vapaa-ajalla Mirja tykkää tehdä kävelylenkkejä, virkata, olla perheen kanssa ja kirjoittaa blogia. Helmikuussa 2023 Mirja vaihtoi SaaShopilla markkinoinnin koordinaattoriksi, sillä hänellä on kokemusta siitä myös harrastepohjalta. Hän asuu Italiassa ja kirjoittaa siitä omaa blogia nimeltä “Italian viemää”.

Markkinoinnin koordinaattorin työ onkin loppuvaiheen tradenomiopiskelijalle oiva jatkumo. Mirja on opinnoissaan suuntautunut johtamiseen ja työn kehittämiseen, logistiikkaan sekä markkinointiin. Hänen mielestään kaikista suuntautumisen opinnoista on hyötyä niin markkinoinnin kuin Customer Successin töissä.

Mirjan mielestä markkinoinnin koordinaattorin työssä on parasta se, että pääsee tekemään sisältöä, joka oikeasti auttaa yrittäjiä: SaaShopin tarjoama ohjelmistojen keskittäminen helpottaa yritysten lisenssienhallintaa sekä säästää työntekijöiden aikaa ja yrityksen rahaa. Keskittämisen avulla yritys saa yhden laskun, josta on helppo tarkistaa kuinka paljon lisenssejä on käytössä ja mistä sitä maksetaan, sen sijaan että jokaisesta ohjelmistosta tulisi erillinen lasku tai pahimmillaan maksu lähtisi huomaamatta luottokortilta.

Mirjaan voi törmätä SaaShopilla myös Customer Success- työssä, sillä osan työajasta hän työskentelee edelleen Customer Success Managerina vastaten keskittämisen asiakkaiden asiakaskokemuksesta SaaShopilla. Työssään Mirja tapaa asiakkaita, toimii asiakkaiden ja SaaShopin välillä keskusteluyhteytenä, sekä vastaa asiakkaiden lähettämiin kysymyksiin. Hän tykkää kaikkiaan nykyisen työn monipuolisuudesta ja siitä, että pääsee kehittämään SaaShopin viestintää ja markkinointia sekä olemaan yhteydessä asiakkaisiin ja erilaisiin verkostoihin.

Mirjan mielestä osa laadukasta asiakaskokemusta onkin korkealaatuinen viestintä. Yksi tärkeimpiä työkaluja Mirjalla on ActiveCampaign -markkinointityökalu. Sen avulla hän työstää muun muassa Pipedrive-uutiskirjettä, joka lähtee kaikille SaaShopin Pipedrive-käyttäjille. Pipedrive-uutiskirjeessä käyttäjät saavat ensimmäisten joukossa uutisia ja käyttövinkkejä Pipedriven käyttöön.

Arvot tärkeä osa työpaikan viihtyvyyttä

Mirjan mielestä SaaShopilla on hyvä ja tiivis henki. Apua saa pyytäessä nopeastikin esimerkiksi Slackin tai Google Chatin kautta. Palavereissa on rento tunnelma, mutta kaikilla työt tulee tehtyä hyvällä laadulla. SaaShopin arvot – asiakas keskiössä, avoin positiivinen asenne & laadukas kehitys – näkyvät hänen mukaan hienosti pienen yrityksen jokapäiväisessä toimissa. Nämä ovat myös lähellä Mirjan henkilökohtaisia arvoja, jotka ovat kulkeneet läpi hänen työelämänsä:

“Mikäli arvot eivät olisi kohdallaan, olisi työnteko ja työssä viihtyminen paljon haastavampaa missä ikinä työskentelisi.”

Mirja on koulun ja työn ohella tutustunut AI:n eli tuttavallisemmin tekoälyyn. Markkinoinnin yhden hengen työtiimissä tekoäly onkin auttanut häntä viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä paljon. Mirja kertoo tekoälyn olevan oiva työkaveri, sparraaja ja vinkkien heittäjä. Tekoälyä ei Mirjan mukaan pidä pelätä, mutta niin sanottua maalaisjärkeä sen käyttö vaatii. Tärkeää on myös muistaa eettisyys ja kriittinen lukutaito tekoälyä käytettäessä, sillä tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. Kaikkiaan se on kuitenkin oiva työkalu markkinoinnin mutkikkaassa maailmassa.

Mirjan vinkit työhön ja alanvaihtoon:

“Mikäli alanvaihto kiinnostaa, kokeile! Aina voi palata takaisin, eikä alanvaihtoon välttämättä tarvita pitkiä uudelleenkoulutuksia. Asian kuin asian oppii, kunhan omaa mielenkiintoa aiheeseen löytyy.”

Mirja ei itsekään tiennyt vielä alaa vaihtaessa, että mihin hän päätyy töihin:

“Nyt työskentelen markkinoinnin koordinaattorina ja Customer Success Managerina SaaShopilla ja olen todella tyytyväinen, että uskalsin hypätä vanhasta pois. Jatkuva uuden oppiminen niin työssä kuin koulunpenkillä on kehittävää ja innostavaa. En vaihtaisi päivääkään.”

Kiinnostuitko SaaS inventaariosta?

Uutiskirjeen tilaajana pysyt kärryillä ohjelmistojen kehityksestä ja näet ensimmäisenä mielenkiintoiset uutiset.