Lip-Lap Laituri otti alkuvuodesta 2019 Ohjelmistoja.fi:n avustuksella käyttöönsä sekä asiakkuudenhallintaohjelmisto Pipedriven että takaisinsoittopalvelu CallPagen. Tavoite oli löytää helppokäyttöinen CRM sekä keino liidien määrän kasvattamiseen. Alku oli lupaava ja Lip-Lap Laiturilla oltiin oikein tyytyväisä molempiin ohjelmistoihin. Mikä on tilanne nyt, kun lähes vuosi on kulunut?
Laituribisneksen kiireisimmät sesongit kevät ja kesä ovat takanapäin. Kysyimme markkinointijohtaja Mikko Palotieltä, miten Pipedrive ja CallPage tukivat ja tehostivat Lip-Lap Laiturin toimintaa tuona hektisenä aikana. Utelimme myös, mitä jännittävää yrityksessä tapahtuu tulevaisuudessa.
Ohjelmistot otettiin käyttöön jo talvella, joten ne olivat täysin tuttuja ja käyttövalmiita kuumimman sesongin alkaessa.
[Lue edellinen artikkelimme Lip-Lap Laiturista täältä.]
Korvaamaton CallPage
Vaikka talvi oli Lip-Lap Laiturille hiljaisempaa aikaa, soittoja alkoi tulla CallPagen kautta heti ensimmäisistä päivistä lähtien – mutta miten kehityskulku jatkui?
Vastaus: yli odotusten. Helmikuusta alkaen Lip-Lap Laituri on saanut CallPagen kautta yli 400 puhelua, eli yli 400 verkkovierailijaa on päättänyt ottaa yhteyttä vierailtuaan yrityksen sivuilla.
CallPage tekee yhteydenoton houkuttelevan helpoksi, kun soittaminen onnistuu suoraan verkkosivuilta. Se on myös integroitu Pipedriveen, joten kaikkien puhelujen tiedot tallentuvat suoraan asiakkuudenhallintaan.
Käsittelivät puhelut sitten asiakaspalveluasioita tai tarjouspyyntöjä, CallPage edisti Palotien mukaan varmasti sesongin myyntiä. Tahti olikin kiivas: kevään ja kesän aikana saattoi tulla jopa kymmenen puhelua päivässä.
Ohjelmiston käyttöön liittyy myös hauska yksityiskohta: koska Lip-Lap Laiturilla on CallPagen perusversio, soittaessaan liideille yrityksen oman numeron sijaan näkyy Alabaman numero. Palotie näkee tässä kuitenkin ennemmin mahdollisuuden kuin uhan:
– Osa saattaa säikähtää outoa ulkomaan numeroa, mutta lähes kaikki kuitenkin vastaavat. Numero toimii itse asiassa hyvänä keskustelunavauksena – kyllä me ihan täältä Vantaalta soitellaan, ei Alabamasta, Palotie naurahtaa.
Ennen CallPagea yrityksen sivuille harkittiin chattia. Palotie on kuitenkin erittäin tyytyväinen, että tämän sijaan valittiin takaisinsoittopalvelu – nyt siitä ei enää luovuttaisi.
– CallPage on ja pysyy sivuillamme.
Pipedrive pitää kaikki langat käsissä
Myös Pipedriveen on kiinnytty. Yrityksellä ei aiemmin ollut käytössä CRM-järjestelmää, vaan osa porukasta käytti Exceliä, osa jotain muuta. Siihen ei enää ole paluuta.
Pipedriven tuomat hyödyt ovat ilmeisiä: liidejä ja tarjouksia on helppo seurata yhdestä ja samasta paikasta, ja aikataulutus sekä aktiviteettien seuraaminen ja niihin liitettävät muistutukset helpottavat ajanhallintaa ja tehostavat aikaansaavuutta. Myös mobiilisovellus saa Palotieltä kehuja.
– Pipedrivesta pystyy kätevästi tarkastamaan päivän to do -listan, ja muistutusten ansiosta mikään ei pääse unohtumaan.
CallPagen lisäksi myös muiden Pipedrive-integraatioiden hankinta on mietinnässä, kun aika niille on oikea. Alustaviin tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu ainakin sähköpostien lähettäminen suoraan Pipedrive-järjestelmästä.
Laitureita lasketaan vesille myös ulkomailla
Näin marraskuussa Lip-Lap Laiturilla on menossa myynnin puolesta hiljaisempi kausi. Talvisaikaan tulee lähinnä pieniä tilauksia, kuten laiturien varaosia.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö kiireitä riittäisi: nyt on aika valmistautua ensi vuoden sesonkiin, jonka valikoima on jo tuotannossa. Markkinointia valmistellaan ahkerasti ja uusi mallisto käydään huolella läpi.
Lip-Lap Laituri laajentaa toimintaansa myös ulkomailla: jettilaitureita viedään tällä hetkellä Ruotsiin ja Norjaan, ja uusien kumppanien etsintä Tanskassa ja Ranskassa on käynnissä.
” CallPage on ja pysyy sivuillamme. Sen käyttö on helppoa: ei tarvitse kuin vastata puhelimeen. ”