Jos et tiedä, mitä digitaalisella markkinoinnilla saavutat, miksi edes vaivaudut? Onneksi sinun ei tarvitse itse analysoida ja pohtia markkinoinnin tuloksia, vaan ohjelmistot tekevät sen puolestasi – ja yksi edistyneimmistä on Causalytics.

Causalytics on tekoälyohjelmisto, joka ei vain analysoi markkinointidataa, vaan ehdottaa konkreettisia toimia sen pohjalta. Causalyticsin toimitusjohtaja Fredrik Bjurström kertoo lisää digimarkkinoinnista, datan analysoinnista, sekä tiedon muuttamisesta toiminnaksi. Aluksi Bjurström listaa kolme digimarkkinoinnin peruspilaria:

  • Selkeä tavoite, mitä käyttäjän halutaan tekevän
  • Mittaa saavutukset, kustannukset ja tuotot
  • Uudelleenarvioi strategiaa säännöllisin väliajoin: mitä voisit tehdä paremmin?

Markkinoinnin onnistumisen arviointi ja tämän perusteella tapahtuva toiminnan kehittäminen vaativat markkinointidatan analysointia sekä tulosten ymmärtämistä. Tällöin et tuhlaa aikaasi hyödyttömään markkinointiin, vaan voit keskittyä tuottavimpiin ratkaisuihin.

Markkinointidatan analysointi ja mitä siitä saa irti

Markkinointidata kertoo yksinkertaistetusti, mistä käyttäjä tuli sivuillesi ja mitä hän teki. Siihen kuuluu myös eri käyttäjäryhmien tarkastelu ja toiminnan vertailu. Analysointi oikein tulkittuna osoittaa, mitä kannattaa myydä, miten, kenelle ja milloin.

– Analysoinnin tulosten tulkinta on hankalin osuus etenkin, jos kyseessä ei ole verkkokauppa. Ellei myynti tapahdu suoraan verkkosivuilla, esimerkiksi sivuilta tulleelle yhteydenotolle voi olla vaikea määritellä rahallista arvoa. Silloin pitää vain laskea yhteydenottojen tuottamien kauppojen keskiarvo, jotta voidaan arvioida, tuottiko markkinointi enemmän kuin maksoi, Bjurström selittää.

Maalaisjärjellä voi päätellä analysoinnin tuloksia tiettyyn rajaan asti, mutta monimutkaisempaan analysointiin on jo kannattavaa palkata ammattilainen.

Causalytics: tulosten muuttaminen toiminnaksi

Tavallisimmat analysointiohjelmistot tuottavat vain tuloksia, joiden valossa yritys joutuu itse arvioimaan toimintaansa. Causalytics vie prosessin kuitenkin pidemmälle antamalla konkreettisia neuvoja, miten sen analysoiman tiedon perusteella pitäisi toimia – eli miten teet markkinoinnilla enemmän voittoa.

– Causalytics antaa myös selkeät ohjeet, miten sen antamat neuvot voi toteuttaa, joten sitä käyttääkseen ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilainen. Lisäksi ohjelma mittaa omaa toimintaansa, eli mitä tapahtuu, kun sen neuvoja noudatetaan, Bjurström kertoo.

Causalytics ehdottaa toimia kolmella eri tasolla. Ensinnäkin, mitä markkinointikanavia on kannattavinta käyttää ja missä suhteessa. Toiseksi, miten rahoitus tulisi jakaa eri kampanjoiden kesken. Kolmanneksi, miten myynti toteutetaan tehokkaimmin kampanjan sisällä.

Tekoäly avuksi

Kaikki tämä analysointi vaatii lukemattomien asioiden huomioonottamista – esimerkiksi vaikuttaako seuraavalle päivälle luvattu sade käyttäjien toimiin jne. Tämän vuoksi tekoälyä käytetään koko ajan enemmän, sillä se pystyy käsittelemään loputtoman määrän muuttujia eri skenaarioissa nopeasti, ja löytää sieltä parhaimmat toimintamallit. Tähän ei ihminen pysty.

– Tekoälybuumi alkoi muutama vuosi sitten, mutta nyt ollaan päästy siihen pisteeseen, että sitä voidaan hyödyntää koko ajan tehokkaammin ja luotettavammin, Bjurström arvioi.

Tulevaisuudessa analysointiohjelma ei vain kerro, mitä markkinointitoimia sinun tulisi tehdä, vaan säästä aikaa ja vaivaa tekemällä ne puolestasi. Näin alan ammattilaiset voivat keskittyä enemmän luovaan työhön, joka kuitenkin on toimivan markkinoinnin sydän.

Haluatko testata tai tilata Causalytics-ohjelmiston yrityksesi markkinointiin.

Causalytics ja muita markkinoinnin ohjelmistoja saat SaaShop-verkkokaupasta. Jos haluat kokeilla tai pyytää tarjouksen niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Lue lisää Causalytics-tuotesivuilta

Rekisteröidy ja hyödynnä etu!

Rekisteröidy uuteen verkkokauppaamme ja saat 50€ edun tuleviin ostoksiin. Voit hyödyntää sen jo Causalyticsin hankkimiseen. Tilaa etusi ja rekisteröidy samalla  –> https://www.saashop.fi/etu50

 (HUOM!  Etu voimassa rajoitetun ajan)