Ohjelmistoja.fi (SaaShop Oy) ja Louhi Net Oy solmivat joulukuussa liiketoimintakaupan, jossa Louhen Office365-liiketoiminta siirtyy ohjelmistojen jälleenmyyntiin erikoistuneelle SaaShop Oy:lle. Kaupan myötä Louhesta tulee SaaShop Oy:n vähemmistöosakas. SaaShop jatkaa kasvua yritysostojen kautta ja etsii uusia ostokohteita Euroopasta.

– Louhen ja SaaShopin liiketoimintakauppa on merkittävä sekä strategisella että operatiivisella tasolla, sillä kaupan myötä SaaShopin asiakasmäärä kasvaa yli viidellä sadalla asiakkaalla ja liikevaihto kipuaa puolen miljoonan tasolle. Lisäksi neuvotteluvoimamme kansainvälisten ohjelmistokumppanien kanssa kasvaa huomattavasti, sanoo Tapio Talvisalo, toinen SaaShop Oy:n perustajista.

– Kaupan myötä Louhi voi keskittyä uuden Google-liiketoiminta-alueen kehittämiseen. Yhteistyön avulla voimme tarjota yli 20 000 asiakkaallemme SaaShop:in kasvavaa ohjelmistotarjontaa, sanoo Louhi Oy:n toimitusjohtaja Mikael Kääriäinen.

Louhen Office365-liiketoiminta siirtyy SaaShopille tammikuussa 2020 ja yhtiö jatkaa uusien ostokohteiden etsimistä Suomessa. Yhtiön lopullinen tavoite on Yhdysvaltojen markkinat. Välitavoite kansainvälistymiselle on Irlanti, jossa kumppanien haku alkaa maaliskuun alussa.  

– Irlanti on monen kansainvälisen SaaS-yhtiön kotipaikka, joten se on hyvä paikka aloittaa kansainvälistyminen. Lisäksi euro valuuttana sekä englannin kieli helpottavat markkinapaikan integrointia siellä, jatkaa Tapio Talvisalo.

Myös Tietoviikko uutisoi aiheesta.

 

Artikkelia päivitetty 5.11.2020:

Marraskuussa 2020 liiketoimintakauppaa täydennettiin, kun noin sata Louhen Office 365 -asiakkuutta siirtyi SaaShopille. Tämän seurauksena loputkin Louhen Microsoft-asiakkuudet ovat nyt SaaShopilla, jonka Microsoft-toiminta kasvaa näin entisestään.

– Asiakkaidemme määrä nousee jo yli tuhanteen, kommentoi SaaShopin toinen perustajajäsen Kaj Seeste.

SaaShop pystyy palvelemaan Microsoft-asiakkaita kattavasti ja tehokkaasti. Vahvan Microsoft-osaamisen myötä myös tulevaisuudessa kasvua haetaan Microsoft-lisenssiasiakkuuksien hankintojen kautta.

– Etsimme vastaavanlaisia Microsoft-lisenssiliiketoimintakauppoja kaikista maakunnista. Samalla haluamme tehdä strategisen yhteistyösopimuksen lisenssejä myyvien IT-toimittajien kanssa. Yhdessä pystymme täydentämään toistemme tarjontaa ja luomaan entistäkin paremman palvelukokemuksen loppuasiakkaalle, Seeste jatkaa.

Louhen toimitusjohtaja Mika Paavola kommentoi päätöstä myydä O365-lisenssit SaaShopille painottamalla, että Louhi profiloituu nyt vahvasti Googlen palvelujen asiantuntijaksi ja panostaa tämän toiminnan kehittämiseen. Hän korostaa myös asiakkaiden näkökulmaa: vain O365-lisenssit sekä niitä koskeva asiakastuki on siirtynyt SaaShopille – asiakkaiden muut mahdolliset sopimukset säilyvät Louhella, mistä asiakas saa edelleen niihin liittyvää asiakastukea.

Kiinnostuitko SaaS inventaariosta?