Moni asiakkaamme on alkuun pohtinut, miten laskutuksemme toimii ja miksi ensimmäinen lasku on suurempi kuin muut. Käymme tässä tukiartikkelissa laskutukseen liittyviä asioita läpi. Löydät myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin artikkelin lopussa.

Laskutussykli

Voita valita yrityksellesi sopivimman laskutussyklin järjestelmästämme. Laskutussyklin voi valita vapaasti yhden (1), kahden (2), kolmen (3) tai kuuden (6) kuukauden tai yhden (1) vuoden sykleistä. Laskutussyklin voi myös muuttaa halutessaan, jolloin muutos astuu voimaan seuraavasta markkinapaikan tekemästä laskusta. Muutos tulee ilmoittaa asiakaspalveluumme, joka tekevät tarvittavat muutokset.

Riippuen vanhan laskutuksen syklistä, seuraava lasku voi vielä tulla vanhalla tavalla, mutta muutos tapahtuu tämän jälkeen automaattisesti.

Miksi ensimmäinen lasku on kahdelta kuukaudelta?

Avatessa uuden palvelun markkinapaikalla, muodostuu tästä yleensä kahden (2) kuukauden, harvoin jopa kolmen (3) kuukauden lasku. Mistä tämä sitten johtuu? 

laskutus

Kuvassa näette käytännössä laskutuksen kulkua eri laskutussyklien mukaan.

Laskutus tapahtuu automaattisesti sopimusjaksoa edeltävän kuukauden ensimmäisenä päivänä (eräpäivä 14.päivä), jolloin lisenssi on maksettu seuraavalle kuulle valmiiksi. Käytännössä esimerkiksi helmikuun lisenssit ovat maksussa jo tammikuun alussa. Mikäli olet valinnut laskutusykliksi kuukauden tai kaksi, Markkinapaikkamme tekee tästä tuolloin kahden kuukauden laskun kerätäkseen kuluvan ja seuraavan kuukauden maksun (Kuvassa kohta 1. Ja 2). 

Mikäli tilaus uudelle tuotteelle tulee kuun puolen välin jälkeen, saattaa Markkinapaikka tehdä tuolloin jopa kolmen kuukauden laskun (kuvassa kohta 1. Ja 2. punaisella). Et kuitenkaan maksa ylimääräistä, sillä tuolloin seuraava lasku muodostuu palvelusta kuukausi ennen seuraavaa uusiutumispäivää.

Pidemmillä maksusykleillä kahden kuukauden “tuplamaksua” ei kuitenkaan huomaa, sillä tuolloin ohjelmisto laskutetaan käyttöönotosta heti halutulle ajalle (6kk tai  1 vuosi).

Laskutusjärjestelmä on automaattinen ja se integroituu myytävien ohjelmistojen hallintajärjestelmiin. Ohjelmistopalveluiden sulkuprosessi käynnistyy aina automaattisesti, jos lasku jää maksamatta. Muistathan, että sulkeutuneiden palveluiden uudelleen avaaminen aiheuttaa lisäkustannuksia.

Usein kysyttyjä kysymyksiä:

Seuraavaksi voit lukea vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin koskien laskutustamme.

Erääntyvät laskut ja eräpäiväilmoitus:

Kun tilillä huomataan erääntynyt lasku, sen voi maksaa, vaikka eräpäivä on mennyt. Palveluita ei uusita, mikäli suoritusta ei saada 3 vuorokauden kuluessa ja palvelut suljetaan automaattisesti maksetun jakson lopussa.

Miksi laskutus tapahtuu etukäteen?

Laskutus tapahtuu etukäteen, sillä ennakkolaskutuksen avulla ehdimme toimia ajoissa, mikäli niihin tulee vähennyksiä, palvelut halutaan irtisanoa tai laskut jäävät maksamatta.

Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden irtisanoa sopimus ennen seuraavan sopimuskauden jatkumista, ja tämä malli mahdollistaa sen. Eräpäivän jälkeen meille jää vielä puolen kuukauden verran aikaa varmistaa palveluiden irtisanominen ohjelmistotoimittajalle tai tukkurille oikein.

Voiko laskun eräpäivää siirtää?

Laskuja ei luoda käsin, joten niiden sisältöä ja eräpäiviä ei pysty muokkaamaan.

Maksuvaihtoehdot:

Maksutavan voi valita tilausvaiheessa. Voit maksaa luottokortilla, verkkomaksuilla tai laskulla (sähköpostitse, verkkolaskuna tai postitse).

Autamme sinua keskittämään kaikki ohjelmistosi yhdelle verkkolaskulle.