Myynnin CRM-ohjelmiston valinta voi olla hankalaa. Onko suosituin ohjelmisto todella se paras? Mistä tiedät, mikä ohjelmisto vastaa kaikkiin tarpeisiisi ja todella tehostaa myyntiä? Menestyvän CRM-ratkaisun löytäminen vaatii tämän kaltaisten vaikeiden kysymysten pohtimista.
Tämä opas CRM-ohjelmiston valitsemiseen ohjaa sinut oikealle tielle.
Perustuu artikkeliin “8 Factors to Consider When Choosing a Sales CRM [inforgraphic]”, jonka voit lukea täällä.
1. Hinta ja mitä se todella sisältää
Laske ensin CRM-ohjelmiston todelliset vuosikustannukset ja sovita ne budjettiisi – useimmista CRM-ohjelmistoista maksetaan käyttäjämäärään perustuva kuukausimaksu. Markkinoiden uusimmat ja innovatiivisimmat ohjelmistot on usein suunnattu pk-yrityksille, eivätkä ole läheskään yhtä kalliita, kuin suuryrityksille suunnitellut ohjelmistot.
Vaikka hinta löytyy yleensä helposti palveluntarjoajan sivuilta, hintaan sisältyvien ominaisuuksien selvittäminen vaatii myös pienen printin huolellista lukemista – saatavilla on näet useimmiten erilaisia tuoteversioita. Varmista siis, että lopullinen valintasi sisältää tarvitsemasi määrän tukea, analytiikkaa ja muita toimintoja, ja mistä ominaisuuksista joutuisit maksamaan lisää.
2. Selkeästi määritellyt liiketoimintatavoitteet
Mitä haasteita haluat CRM-ohjelmiston ratkaisevan? Liidien seuraamisen kehittäminen? Myynnin ennustettavuuden parantaminen? Tuottavuuden tehostaminen?
Software Advice neuvoo, mitä päätavoitteita hyvällä myynninhallintaohjelmistolla (kyseisellä termillä viitataan usein myös CRM-ohjelmistoihin) pitäisi saavuttaa:
- Myyntikohtaisten maksujen (cost per sale) pienentyminen
- Myyntiedustajien vastuun lisääminen
- Myynnin ennustaminen entistä tarkemmin
- Parantaa asiakkuussuhteiden säilyttämistä
- Analyyttisen ymmärryksen kerryttäminen
3. Ohjelmistojen käyttäjäarvostelut
CRM-ohjelmistoille ei ole yhtä keskitettyä käyttäjäarvostelusivustoa. Sen sijaan on olemassa useita eri sivuja, joilta löytyy käyttäjien kommentteja sekä arviointeja CRM-ohjelmistojen helppokäyttöisyydestä, hinta-laatusuhteesta, asiakastuesta, toimivuudesta sekä tuotteen laadusta.
Kannattaa tutustua ainakin seuraaviin sivustoihin: Capterra, Sofware Advice, GetApp.
4. Käyttäjäystävällisyys ja henkilöstön kouluttaminen
Ian Altman totesi artikkelissaan Forbesissa, että kannattaa valita sellainen CRM-ohjelmisto, jota ihmiset todella käyttävät – tuskaisen aikaa vievä tai kokonaan käyttämättä jäävä ohjelmisto on hyödytön sijoitus.
Paras tapa edesauttaa uuden CRM-ohjelmiston käyttöönottoa koko henkilöstön keskuudessa on ottaa heidät mukaan ohjelmiston valintaprosessiin. Osoita ohjelmiston arvo ja johda näyttämällä esimerkkiä.
Ei riitä, että löydät käyttäjäystävällisen ohjelmiston, vaan myös työntekijöiden kouluttamiseen ohjelmiston käytössä pitää investoida. Mitä helppokäyttöisempi ohjelmisto, sitä vähemmän resursseja kuluu koulutukseen.
5. Ulkoisten sovellusten integrointi
CRM-ohjelmistojen jättiläiset pyrkivät yleensä sisällyttämään itseensä kaikki mahdolliset ominaisuudet. Ne ovat kuitenkin jäämässä alakynteen verrattuna niihin ohjelmistoihin, jotka sopivat yhteen muiden olemassa olevien palvelujen kanssa.
Erilaisten integroitujen toimintojen avulla voidaan saavuttaa pitkälle viety automatisaatio vähällä vaivalla ja laajentaa CRM-ohjelmiston toimintaa. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, miten eri ohjelmistot toimivat sähköposti-, myyntitarjouspohja- ja asiakasanalytiikkasovellusten kanssa.
6. CRM-ohjelmiston kustomointi
Monet ohjelmistot markkinoivat itseään helposti kustomoitavina, mutta tätä on vaikea varmentaa, sillä kyseessä on lähinnä mielipide. Yksinkertaisin tapa selvittää, kuinka helppoa tai vaikeaa on ohjelmiston räätälöinti juuri sinun tarpeisiisi, on pyytää tuoteasiantuntijaa näyttämään miten:
- Lisätään asiakaskenttiä ja listoja
- Otetaan eri toimintoja käyttöön ja pois käytöstä
- Luodaan sekä yksilölliset että koko tiimin kattavat dashboardit
Hälytyskellojen tulisi soida, jos yksinkertaisten kustomointien näyttäminen ei suju nopeasti, tai sinulle mainostetaan parempia räätälöintimahdollisuuksia lisämaksua vastaan.
7. Mobiilikäytettävyys
Myyntitiimisi haluaa käyttää CRM-ohjelmistoa erilaisilla laitteilla. Tarkasta siis, että ohjelmisto on yhteensopivia puhelinten ja tablettien kanssa, mutta älä lopeta tähän. Mene pidemmälle katsomalla iTunes, Google Play ja Windows Phone Store -sovelluskaupoista arvosteluja saadaksesi selville, mitä käyttäjät rehellisesti ajattelevat ohjelmiston toimivuudesta alustalla.
8. Kokeile ennen kuin ostat
Koekäytä ohjelmistoa kokeaksesi itse sen vahvuudet ja heikkoudet ennen lopullista ostopäätöstä joko netissä olevien interaktiivisten demojen avulla, tai pyydä tuoteasiantuntijalta opastettu kierros ohjelmiston toiminnasta.
Aina ohjelmistojen kotisivuilta ei löydy hyödyllisiä demoja, vaan ainoastaan demoiksi nimettyjä mainoksia höystettynä iloisella musiikilla ja epämääräisillä lupauksilla. Useat CRM-ohjelmistot tarjoavat kuitenkin ilmaisia tilejä rajatulle käyttäjämäärälle.
Kun ohjelmisto pyörii halutulla tavalla ja mahdollisimman moni tehtävä on automatisoitu, myyntihenkilöstösi arvostaa sen tuomaa hyötyä. Suurin osa heistä haluaa yksinkertaisen ja tehokkaan ratkaisun, joka auttaa heitä tekemään sitä, mitä he tekevät parhaiten: myymään.
SaaShop on Suomen virallinen Pipedrive Elite -kumppani
Saat kauttamme Pipedrive CRM-järjestelmän lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen – tietenkin suomeksi. Tarjoamme myös Pipedriveen integroitavia liitännäisiä. Saat kaikki palvelut yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).
Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä myyntitiimiimme!
Apua ohjelmistojen valintaan, hankintaan ja käyttöönottoon
Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot