Tässä kolmiosaisessa juttusarjassa viestintätoimisto Harkonsalo & Vesan viestinnän asiantuntija Mikko Sillanpää kertoo aloittavan yrityksen markkinointiviestinnästä. Hän tarjoaa vinkkejä, miten jokainen yrittäjä saa markkinointiviestintänsä peruspilarit kohdalleen lähtien aina yrityksen nimen valinnasta sisällön luomiseen ja sen näkyvyyden kasvattamiseen.
Sarjan toisessa osassa perehdymme sisällöntuotannon perusprosessiin sekä näkyvyyden buustaamiseen. Laadukkaan sisällön avain on sen hyödyllisyydessä: tuntiessasi kohderyhmäsi ymmärrät, millainen sisältö vastaa heidän tarpeisiinsa. Näkyvyyttä ei pidä ottaa itsestäänselvyytenä, vaan sen eteen on nähtävä vaivaa.
[Jotta et kadottaisi vaivalla tuottamaasi sisältöä, lue myös artikkelimme siitä, miten tiedostojen varmuuskopiointi on yrityksen paras vakuutus.]
Sisällöntuotanto: kaikilla on tarinoita kerrottavana
Joskus voi tuntua, että ei keksi yhtäkään mielenkiintoista ideaa sisällöntuotantoon. Sillanpää kuitenkin korostaa, että jokaisella yrityksellä on kerrottavaa, sillä kaikilla on kiehtovaa erityisosaamista ja asiantuntijuutta, mikä on aina mediaseksikästä.
Juttuja syntyy ihan perusasioista, joita ei välttämättä heti tulisi ajatelleeksi. Esimerkiksi toiminnanohjausjärjestelmäyrityksellä on tietoa numeroilla johtamista, ja tiedon voi aina muuttaa kiinnostavaksi ja lukijoita hyödyttäväksi sisällöksi.
Sisällöntuotanto vaatii suunnitelmallisuutta ja ajankäyttöä. Sisältö voi olla esimerkiksi blogipostauksia, videoita, uutiskirjeitä – mikä ikinä toimii parhaiten omalle kohderyhmälle. Tärkeintä sisällössä on aitous.
Sillanpää korostaa myös, että kuvan vaikutusta ei kannata aliarvioida: kuva kiinnittää etenkin sosiaalisessa mediassa ensimmäisenä huomion. Kuvaa ei missään nimessä saa jättää pois.
Tunne yleisösi ja kilpailijasi
Oman toiminnan kasvaessa pitää olla tietoinen muuttuneesta kilpailutilanteesta, yleisön ostamiskriteereistä sekä brändikilpailukyvystä. Et ole markkinoilla yksin.
Kilpailun tunteminen auttaa ymmärtämään myös asiakkaiden tarpeita heidän näkökulmastaan. Kun ymmärrät yleisöäsi, voit houkutella heitä muuttamaan tapojaan – vaikka siirtymään tutusta ja turvallisesta Excelistä tehokkaampaan ja yksinkertaisempaan CRM-ohjelmistoon.
On myös syytä harkita, pitäisikö joitain osioita ulkoistaa – sisällöntuotantoon saa palamaan loputtomasti aikaa. Ulkopuolinen kumppani voi olla mainos- tai viestintätoimisto tai esimerkiksi videontuottaja.
Kun ymmärtää, millainen sisältö hyödyttää yleisöä, se syntyy lähes itsestään.
Näkyvyyden kasvattaminen vaatii aikaa, aktiivisuutta ja suunnitelmallisuutta
Köyhällä sisällöllä ei saavuteta suurta huomiota, mutta myöskään korkealaatuinen sisältö ei automaattisesti kerää yleisöä. Sillanpää kannustaa panostamaan siksi myös ostettuun näkyvyyteen – se on tehokas oikotie, mutta ei ratkaise kaikkea.
Näkyvyys on ennen kaikkea prosessi ja sellaisena siihen tulisi yrittäjän myös suhtautua. Yhteen kanavaan ei kannata jämähtää, vaan tärkeää on, että asiakas näkee yrityksen monessa eri kosketuspinnassa.
Sisältöä kannattaa tuottaa varastoon – tämä säästää aikaa ja auttaa ylläpitämään säännöllisen julkaisutiheyden.
Kun kaupallisesti tärkeää sisältöä on valmiiksi olemassa, on helpompaa myös reagoida nopeasti ajankohtaisiin aiheisiin ja nouseviin trendeihin. Näin pysyy näkyvillä ja kiinni ajassa. Itse julkaisutiheys on resurssikysymys: kuinka paljon aikaa ja vaivaa olet valmis käyttämään markkinointiviestintään ja sen tehostamiseen.
Googlen ja eri sosiaalisen median kanavien algoritmien kannalta julkaisutiheydellä on merkitystä näkyvyyteen. Näkyvyyden tavoittelu ja sisällöntuotanto eivät kuitenkaan pääty sisällön julkaisuun, vaan etenkin sosiaalisessa mediassa vuorovaikutus on yksi tärkeimpiä näkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä.
Liikaa sisältöä ei Sillanpään mielestä voi olla.
Lue muut osat:
osa 1: Perusasiat kuntoon
osa 3: Sosiaalinen media on ystäväsi, kriisiviestintä turvasi
Apua ohjelmistojen valintaan, hankintaan ja käyttöönottoon
Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot